Det här är del 34 i min genomgång av ämnet struktur. Den förra delen finns här. Läs alla delar här.
Efter att ha presenterat Joseph Campbell för en bredare publik inom Hollywood, med ett sjusidigt häfte om Hjältens resa i praktiken, gav Vogler 1992 ut en längre version, The Writer’s Journey (uppdaterade versioner 1998, 2007). Voglers bok blev genast en bästsäljare, inte minst därför att den poängterade att strukturen även kunde beskriva författarens liv.
Akt I
1. Den vanliga världen (huvudpersonens vardag)
2. Äventyret kallar (ett uppdrag, ny information, etc.)
3. Hjälten tvekar / den motvillige hjälten (inre tvivel)
4. Mötet med en mentor (med ny information, redskap eller visdom)
Akt II
5. Den första tröskeln (den första utmaningen)
6. Prövningar, vänner och fiender (nya relationer och nya regler)
7. Den innersta grottan (frågan ställs på sin spets)
8. Den stora ansträngningen (nära-döden-upplevelse, även metaforiskt)
9. Belöningen (firar vinsten men skatten riskerar att förloras)
Akt III
10. Vägen tillbaka (ofta jagad)
11. Återuppståndelse (den sista prövningen, kräver ofta ett offer)
12. Återkomsten med elixiret (som förändrar den vanliga världen)
Liksom Field före honom fick Vogler snart höra anklagelser om att hans/Campbells idé är för formulaisk, och liksom Field försvarade han sig med att det är en form eller en serie principer, snarare än en formel.
De senare upplagorna tog också upp kritiken om att Hjältens resa kan behöva kompletteras med en Hjältinnas resa, och Vogler rekommenderar flera böcker, inklusive tidigare nämnda Murdock.
Nästa gång ska vi titta på en struktur som gör att man kan skriva klart ett långfilmsmanus på 21 dagar. Återkom gärna.
- Maureen Murdock och hjältinnans resa - Struktur del 32
- Arnold van Gennep - Struktur del 16
- Joseph Campbell - Struktur del 22
[…] King presenterade sin metod, som på sätt och vis ytterligare knöt ihop författaren med texten i Christopher Voglers anda. Boken How to Write a Movie in 21 Days kom 1993, och säljer fortfarande ganska bra. Hennes […]