Det här är del 26 i min genomgång av ämnet struktur. Den förra delen finns här. Läs alla delar här.
Sociologen Will Wright studerade amerikanska westernfilmers uppbyggnad, i en studie kallad (1975). Det kanske är förståeligt med tanke på hans forskningsfält, men till skillnad från många andra strukturalister försökte han betona samhällets plats inom berättarstrukturen. Han menade exempelvis att i ”den klassiska intrigen” finns det tre rollfigurer: hjälten, skurken och samhället. Samhället kan bestå av många olika personer, men de har inga inbördes konflikter och behandlas som en enhet.
1. Hjälten träder in i en social grupp
2. Hjälten är okänd för samhället
3. Hjälten visar sig ha en exceptionell talang
4. Samhället skiljer på sig själva och hjälten; hjälten får en speciell status
5. Samhället accepterar inte helt och hållet hjälten
6. Det finns en intressekonflikt mellan skurkarna och samhället
7. Skurkarna är starkare än samhället; samhället är svagt
8. Det finns en stark vänskap eller respekt mellan hjälten och en skurk
9. Skurkarna hotar samhället
10. Hjälten undviker att blanda sig i konflikten
11. Skurkarna sätter en av hjältens vänner i fara
12. Hjälten slåss mot skurkarna
13. Hjälten besegrar skurkarna
14. Samhället är säkert
15. Samhället accepterar hjälten
16. Hjälten förlorar eller avstår från sin speciella status
Steg 2, 8, 10 och 11 är de mest valfria stegen.
Wright identifierade också tre varianter. Hämndintrigen ser ut så här:
1. Hjälten är eller var en medlem av samhället
2. Skurkarna skadar hjälten och samhället
3. Samhället är oförmöget att straffa skurkarna
4. Hjälten söker hämnd
5. Hjälten går utanför samhället
6. Hjälten visar sig ha en exceptionell talang
7. Samhället skiljer på sig själva och hjälten; hjälten får en speciell status
8. En representant för samhället ber hjälten att avstå sin hämnd
9. Hjälten avstår sin hämnd
10. Hjälten slåss mot skurkarna
11. Hjälten besegrar skurkarna
12. Hjälten avstår från sin speciella status
13. Hjälten träder in i samhället
Förvandlingsintrigen ser ut så här:
1. Hjälten är eller har varit en medlem av samhället
2. Hjälten har en kvinnlig hjältinna med sig
3. Hjälten visar sig ha en exceptionell talang
4. Samhället skiljer på sig själva och hjälten; hjälten får en speciell status
5. Samhället är starkare än både hjälten och skurkarna
6. Samhället visar sig vara korrumperat
7. Samhället skadar hjälten och/eller hjältinnan
8. Hjälten tvingas slåss mot samhället
9. Hjälten besegrar samhället
10. Hjälten går utanför samhället med hjältinnan
Den professionella intrigen :
1. Hjältarna är professionella
2. Hjältarna åtar sig ett uppdrag
3. Skurkarna är väldigt starka
4. Samhället är ineffektivt eller oförmöget att försvara sig självt
5. Uppdraget involverar hjältarna i ett slagsmål
6. Hjältarna har en exceptionell talang
7. Hjältarna bildar en grupp för uppdraget
8. Som en grupp, delar hjältarna respekt och lojalitet
9. Hjältarna är oberoende av samhället
10. Hjältarna slåss mot skurkarna
11. Hjältarna besegrar skurkarna
12. Hjältarna stannar (eller dör) tillsammans
Wrights teorier diskuteras väldigt sällan av författare. Jag har i själva verket bara sett den nämnas en gång, i Michael Tappers bok om svenska polisböcker och -filmer (som jag skrev om här). Tyvärr, får jag säga. Wright sätter fingret på flera av de sorters intriger som tack vare westernfilmernas utbredning – de var en stapelvara under oerhört många år – har spridits till de mest udda genrer: krigsberättelser följer ofta samma uppbyggnad, många science fiction-berättelser har de här strukturerna och i och med att komedier begagnar sig av den struktur som de verk de parodierar finns det gott om komedier som bygger på Wrights fyra varianter. (Säkert får vi också anledning att återkomma till Wright när vi tittar på olika intriger.)
Wrights betoning på samhället som en av rollfigurerna är också intressant. Precis som hos Lévi-Strauss betyder tillägget av en funktion att hela dynamiken i texterna förändras.
Nästa gång kommer vi till en av giganterna inom ”fältet”. Återkom gärna.
- Victoria Lynn Schmidt - Struktur del 46
- Dickens, Dostojevski och 'Allå, 'allå
- Aristoteles - Struktur del 2
[…] här är del 27 i min genomgång av ämnet struktur. Den förra delen finns här. Läs alla delar […]