Låt bli att lösa problemet

Spännande. Verkligen.

Spännande. Verkligen.

En brist i många berättelser är att det aldrig blir så spännande som det hade kunnat bli. Istället för att hetta till ordentligt blir det knappt ljummet. Men det finns tre enkla saker du kan göra för att undvika att skriva sådana berättelser.

Om ditt mål är att trollbinda läsaren, finns det egentligen ingenting som slår att göra din berättelse spännande. Du kan ha intressanta rollfigurer, ett djupt tema eller en språkdräkt med granna fjädrar, men som någon har konstaterat: när någon frågar dig om en bok är frågan ”vad handlar den om?” inte ”vem handlar det om?”

Men hur gör man? Det finns många tekniker, men här tänkte jag presentera tre av de enklaste. Tyvärr är de också lika bortglömda som Charles Lutwidge Dodgsons bidrag till matematiken i kontrast till hans bidrag till litteraturhistorien genom sina böcker under pseudonymen . Om du därför kommer ihåg de här tre teknikerna, har du ett stort försprång framför andra författare.

Låt bli att lösa problemet så fort

Om du tar upp ett problem, se då till att krama varenda droppe konflikt ur problemet. Många författare hintar bara på problemet, innan de presenterar lösningen. Då hinner man aldrig bli riktigt rädd som läsare för att det inte ska finnas någon lösning.

Låt säga att en författare presenterar en konflikt i en scen, ett bråk mellan två makar. Om författaren är skicklig får det här bråket utvecklas till något mer, men alltför många författare löser konflikten i nästa scen, genom att ena parten säger förlåt. Ju sämre författare, desto fler sådana här missade tillfällen till bra konflikter. Det är att utsätta läsaren för konflikt efter konflikt, vilket bara blir frustrerande.

Bra författare utsätter läsaren för rätt konflikt istället, och låter det ta tid för konflikten att lösas.

Gör det värre

Att bara presentera en konflikt och sedan hålla den på samma nivå fungerar inte. Läsaren kommer snart att tröttna. Om man däremot gör saken värre – bråket avbryts av att den jobbige svärfadern kommer på besök och därtill råkar svärfadern bli överkörd och dödad i en olycka – då kommer läsaren att ha svårt att lösgöra sig från berättelsen.

En som är skicklig på det här är regissören och manusförfattaren . Han släpper inte konflikter förrän tittaren har gått igenom flera stadier: ”okej, det här är ett problem”, ”men hur sjutton ska det här gå?”, ”åh, nej, det här kommer inte att gå…”, ”fy, det här kan inte bli värre!”, ”nej, nu… hur kan det ens bli så här illa?” och ”det här var det värsta jag kan tänka mig!”

Om du har möjlighet att fördjupa konflikten, varför inte ta den?

Räkna upp sätten det inte går att lösa problemet

Den stora nyckeln är dock att problemet inte får vara lätt att lösa. Varför kan endera parten inte säga ”förlåt” i scenariet ovan? Genom att visa oss vad som skulle hända rollfigurerna om de försökte med alla enkla sätt för att lösa problemet, blir problemet mycket verkligare för oss.

Alltför ofta känns det dock som att författaren inte ens har övervägt de enkla lösningarna utan hoppas att du som läsare bara ska acceptera att problemet är olösligt. Om författaren istället hade berättat att den ena maken har haft en mamma som ständigt hackade på sitt barn varje gång det gjorde fel, och den andra maken precis innan blivit utmanad av en jobbcoach att inte ge upp så lätt, då är det lättare att förstå varför problemet inte är så enkelt att lösa. När den ena maken ändå kommer för att säga ”förlåt” kan det finnas alla möjliga sorters hinder.

Just nu håller jag på att lyssna på Stieg Larssons Män som hatar kvinnor som ljudbok. Där blir det verkligen tydligt hur stor del av boken som handlar om att berätta för läsaren vilka vägar som huvudpersonerna inte kan ta. På olika sätt får läsaren reda på att huvudpersonerna bara har en obehaglig väg framåt. Metodiskt och obönhörligt får huvudpersonerna färre alternativ. Till slut finns det bara ett sätt det kan sluta, och där har författaren gömt en bomb (bildligt), som helt och hållet blir en överraskning, eftersom vi hållit ögonen på bollen hela tiden.

Avslutning

Se om du kan använda dig av de här tre teknikerna i ditt eget skrivande. Hör gärna av dig nedan och berätta hur det går. Lycka till!

Publicerad i Intrig, Skrivproblem, Skrivtips, Struktur Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
0 comments on “Låt bli att lösa problemet
    1 Pings/Trashbacks för "Låt bli att lösa problemet"
    1. […] Eller så skriver de en spänningsroman som inte är det minsta spännande, utan har problem som vilken tioåring som helst skulle kunna lösa. Det här är ett mer elementärt problem än om gestaltningen haltar eller om rollfigurerna inte […]

    Kommentera