Om du irriterar din läsare med ditt språk kommer du ha svårare att sälja din text.
Det spelar ingen roll om det gäller ordval, böjningar, korrekturfel, märkliga meningar, udda interpunktion eller bara allmänt konstigt språkbruk. Folk blir irriterade över det mesta. Det beror på att språkfrågor intresserar många som läser. Det hela kompliceras av att läsare har olika smak − och att man har svårt att själv bedöma sitt eget språk. Som tur är, är språket kanske det enklaste att åtgärda av alla tänkbara problem, även om det kan ta lite tid:
Hur undviker du att irritera folk med språket?
- använd hellre ett enkelt språk än ett som förvirrar eller förvånar läsaren
- slå upp alla ord som du är det allra minsta osäker på
- skriv ihop de ord som ska vara ihopskrivna
- ta reda på vad som egentligen gäller för de där grammatiska frågorna du har en gång för alla. Heter det ”större än han” eller ”större än honom”? När använder man semikolon?
- använd synonymordlistan med urskiljning. Det märks om du försöker stila.
- när du kommer på dig själv med att ordbajsa, stoppa direkt. Fundera på vad det är du egentligen vill säga innan du fortsätter.
- skriv om − när din förstaversion är klar, gör ett nytt dokument och skriv om allt igen. Då undviker du risken att du får med dig onödiga formuleringar, du upptäcker fler språkfel och du gör texten garanterat kortare. Ingen vill skriva text i onödan…
- korrekturläs flera gånger
- ta hjälp av vänner och sök därefter professionell hjälp, åtminstone en gång − be särskilt om att få synpunkter på språket: hur de skulle beskriva din stil, vilka ord och fraser du använder mycket, vilken typ av korrekturfel du gör oftast och hur långt du har kvar innan du blir en duktig stilist
- läs mycket − inte bara för att hålla dig à jour utan för att få in bra språk i ryggmärgen
Det finns dock en hel del besserwissrar som blir irriterade oavsett om du har gjort allt det ovan − och har rätten på din sida. Man får börja meningar med ”och” och ”men”, exempelvis. Den fråga som du får ställa dig är om den kampen är viktigare än att nå ut.